Förtroendeföretag

Förtroendeföretag

Är det enkelt eller svårt att vara i förtroendebranschen? Det är en högst relevant fråga i dagarna. Enklast går naturligtvis tankarna till Swedbank. En bank hanterar i grund och botten ett förtroende mellan oss som kunder och de som hanterar våra pengar. Vänta nu tänker kanske någon. De smulorna till pengar jag har på banken ger ändå inga pengar och om dom försvinner så går inte världen under, dessutom har jag stora lån som skulle försvinna om banker går i konkurs. Fin tanke, men du anar inte vilket förtroende du har för banken när du sätter dig den enorma beroendeställning som ett så stort lån handlar om. Faktum är att det är just det beroendet som en del finansinstitut driver rovdrift på. Och det är det förtroendet som vi också betalar lite högre räntor hos storbankerna för. När det sedan visar sig, eller åtminstone indikeras, att de inte håller sig till reglerna spiller det fort över till en förtroendefråga. Kan jag verkligen fortsätta att lita dom. Kommer räntan verkligen att ligga fast? Har dom täckning för mina besparingar? Jag är varken kund eller aktieägare i Swedbank, men om jag vore det så skulle jag ändå inte agera speciellt överilat. Det kan vara så att de gjort ett fel och i rena pengar ett ganska stort misstag, men med många år av gott förtroendekapital så vill det till mycket innan de dukar under. Dessutom infinner sig ganska fort nästa problem. Vilken bank har rent mjöl i sina påsar? Jag tror inte att vi sett det sista av denna historia. Danske Bank är ju redan inblandad. Jag håller mig undan från att lägga mer pengar i några bankaktier.

Nästa på listan över förtroendeföretag som har det lite jobbigt är Boeing. Flyg som transportmedel har en hel räcka med fördelar men det är inte riskfritt. Händer det något med en bil så kan man oftast blinka och styra ut mot vägrenen eller bara helt enkelt stanna, en båt kan vara lite mer komplicerat i samband med vindar och vågor men förloppen är ganska långsamma men med ett flygplan blir det mycket snabbare och krångligare. Nu säger jag absolut inte att det är farligt att flyga för är det något som flygbranschen varit och är helt fantastiska på så är det att ha strukturer och system för att säkerställa tryggheten. Det handlar om ett förtroende för att alla inblandade följer de processer med checklistor och standarder som gäller. Jag litar blint på att ingenjörerna gjort sitt jobb och räknat rätt, jag räknar kallt med att alla servicetekniker använder rätt reservdelar och de moment och arbetssätt som tillverkarna anger och självklart litar jag på att piloterna inte bara är nyktra och vakna utan också välutbildade. Systemen är i allmänhet konstruerade så att de är toleranta mot fel, dvs ett fel ska inte ge katastrofala konsekvenser. De måste till en hel räcka fel för att något allvarligt ska inträffa. Men allt bygger på att vi kan lita på att alla inblandande verkligen försöker följa regelverken. Med det vill jag säga att det krävs ett mer eller mindre systematiskt åsidosättande för att något riktigt illa ska kunna hända. Det är alltför tidigt att egentligen uttala sig om vad som hänt i Boeningfallet, men jag skulle inte bli förvånad om det finns en otroligt ekonomisk press på ett sådant projekt att komma ut med en nya produkt på marknaden innan konkurrenten gör det. Då försöker man gör allt för att spara tid. Och finns det något som kan ta väldigt mycket tid så är det flygvärdighetsprocessen, och det varken blivit enklare eller snabbare att ta sig igenom med miljontals rader programvarukod. Boeing är grymma på att bygga flygplan så det är klart att de kommer att reda ut detta, men frågan är vad det kommer att kosta?Jag har ingen som helst aning om vad som verkligen ligger bakom Attendos vinstvarning och kursfall som följd. Men jag tycker att det är beklämmande att vårdbolag efter vårdbolag hamnar i klammeri med folketiken. Det är helt otroligt att man både lyckas driva sin personal till en sådan usel arbetsmiljö att de längre knappt kan sköta sitt jobb och samtidigt ha så många missnöjda kunder (dvs patienter). Det finns massor av vårdpersonal som gör ett enastående arbete och det finns mängder av vård som fungerar alldeles ypperligt i Sverige. Men jag skulle vilja säga att det är trots de styrsystem vi har. Vi har helt tappat bort att det är människor av kött och blod med mängder av engagemang, vilja och känslor som både behandlar och blir behandlade. I Reinventing organizations ges ett exempel på ett vårdbolag i Nederländerna som helt vänt på koncepten och både nått nöjda patienter och medarbetare. Företaget heter Buurtzorg, surfa och bli inspirerade. Jag kommer säkert att återkomma med mina reflektioner.  

Kommentarer är stängda.