Morgondagens gruva

Morgondagens gruva

Hur hightech eller ens i närheten av spännande låter det? Och ffa hur miljövänligt låter det. Jag har lätt att tänka på alla miljökatastrofer som pågår runt om i världen med den ena obskyra metoden (fracking eller cyanid) efter den andra.

Faktum är att ett av Sveriges häftigaste industriprojekt handlar just om morgondagens gruva. Att utvinna mineraler från berggrunden i djupa gruvor är behäftat med enorma investeringar och framförhållning. Det är redan nu hög tid för LKAB att titta på hur man kan säkra leveranserna bortom 2030. För att komma åt fyndigheterna på helt nya djup krävs helt nya tekniska höjder. Det skulle helt enkelt inte vara ekonomiskt försvarbart eller i alla fall innebära enorma risker inblandade. Till sin hjälp har LKAB tagit Epiroc (avknoppning från Atlas Copco), Volvo, ABB och Combitech (Saabs konsultföretag). Det är en häftig samling företag som ska autonomisera och digitalisera gruvdriften. Det är en salig röra av otroligt spännande utmaningar de står framför. Målet är hög resurseffektivitet och ett helt CO2-fritt produktionssystem. De har redan startat test i en nyanlagd testgruva och man kompletterar med en simulerad gruva.

I slutändan pratar vid brytning på 2000m djup, men en massa elektriska maskiner vars batterier kan laddas på ett snabbt och effektivt sätt. Men vi pratar också om en massa autonoma processer och system där inte människor måste vara med och ta alla beslut. Vi pratar om maskiner som är fullproppade med sensorer som genererar brutala mängder information som kan bearbetas mha moderna (AI)-algoritmer. Genom att känna och lyssna på berget vet man var man ska ta vägen och hur man kan upprätthålla hög säkerhet. Vi pratar om maskiner som hela tiden samarbetar. Det kan låta som ganska enkla saker men tro mig det är enorma utmaningar som ligger framför projektet.

Av det jag förstått från projektet så bedrivs i ett enormt tempo men stor innovativ kraft och framförallt en väldigt stor vilja att samarbeta och inte bråka om pengar och positionera sig. Det är lätt att denna typ av stora samarbetsprojekt kantas av jakt på work shares, andras pengar och en protektionistisk inställning till IPR. Men är det något som svenska företag brukar vara bättre än internationella på så är det precis denna typ av projekt. Det är med stor nyfikenhet jag följer detta. Tyvärr skrivs det inte jättemycket så man får försöka luska i kontaktnätet.

Av företagen som ingår i projektet har jag aktier i Volvo, Epiroc och Combitech (Saab) men inte i LKAB och ABB. Kanske dags att slå en bläng på LKAB?

Kommentarer är stängda.